Întrebarea zilei

Cine a fost Cecilia Payne?

De la moartea ei în 1979, femeia care a descoperit din ce este făcut universul nu a primit nici măcar o placă memorială. Necrologurile ei din ziare nu menționează cea mai mare descoperire a ei. […] Fiecare elev de liceu știe că Isaac Newton a descoperit gravitația, că Charles Darwin a descoperit evoluția și că Albert Einstein a descoperit relativitatea timpului. Dar când vine vorba de compoziția universului nostru, manualele spun pur și simplu că cel mai abundent atom din univers este hidrogenul. Și nimeni nu se întreabă vreodată de unde știm.

Cecilia Payne și-a terminat studiile, dar Cambridge nu i-a dat o diplomă pentru că era femeie, așa că a spus să ia naiba cu asta și s-a mutat în Statele Unite pentru a lucra la Harvard.
Cecilia Payne a fost prima persoană care a obținut vreodată un doctorat. în astronomie de la Radcliffe College, cu ceea ce Otto Strauve a numit „cel mai strălucit doctorat. teză scrisă vreodată în astronomie”.

Nu numai că Cecilia Payne a descoperit din ce este făcut universul, ea a descoperit și din ce este făcut Soarele (Henry Norris Russell, un coleg astronom, i se acordă de obicei credit pentru că a descoperit că compoziția soarelui este diferită de cea a Pământului, dar el a venit la concluziile lui cu patru ani mai târziu decât Payne — după ce i-a spus să nu publice).
Cecilia Payne este motivul pentru care știm practic orice despre stelele variabile (stelele a căror luminozitate, văzută de pe pământ, fluctuează). Literal, orice alt studiu asupra stelelor variabile se bazează pe munca ei.

Cecilia Payne a fost prima femeie care a fost promovată profesor titular din cadrul Harvard și este adesea creditată pentru că a spart plafonul de sticlă pentru femeile din departamentul de știință de la Harvard și în astronomie, precum și că a inspirat generații întregi de femei să se apuce de știință.

Cecilia Payne este minunată și toată lumea ar trebui să o cunoască.

Cine a fost Cecilia Payne?

Vizualizări: 90