Politică

Primarii de orașe, presiune pe guvern la împărțirea banilor

Asociația Orașelor din România (A.O.R.), ca reprezentantă legitimă a celor 216 orașe mici și mijlocii, consideră că depăşirea momentelor dificile prin care trecem, în beneficiul colectivităților locale şi ale unei bune guvernări, este posibilă numai printr-un parteneriat în care structurile asociative ale unităţilor administrativ teritoriale sunt acceptate de către Guvernul României ca pateneri instituţionali, egali, acestea dispunând de o expertiză care trebuie să fie luată în seamă.

Constatând, din simulările făcute de A.O.R., că bugetele locale ale orașelor vor fi în continuare în suferință, făcându-ne incertă buna funcționare și lipsindu-ne de șansa unei dezvoltări locale ale comunităţilor pe care le reprezentăm,

Sufocaţi de atribuirea unor competențe către administrația locală care includ şi funcţionarea multor servicii publice care, pe lângă locuitorii propriilor orașe, deservesc şi locuitorii comunelor învecinate, în cele mai multe cazuri fără alocare de resurse financiare suficiente,

Preocupați de lipsa siguranţei pacienţilor din spitalele şi a elevilor din liceele pe care primarii şi consiliile locale din unitățile administrativ-teritoriale cu statut de oraș le administrează, cauzată de insuficienţa unei finanţări suficiente,

Constatând cu îngrijorare că dialogul Executivului cu autorităţile administraţiei publice locale din oraşele mici pare a nu duce la acceptăarea unor soluţii care să rezolve gravele probleme cu care se confruntă autoriţăţile administraţiei publice locale,

Asociația Orașelor din România solicită Guvernului, ca la elaborarea Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2021, să ţină cont de următoarele principii:

- Cine are competenţele stabilite prin lege trebuie să aibă alocate şi resursele financiare necesare;

- O administraţie eficientă pentru cetăţean se poate realiza doar prin asigurarea de resurse financiare suficiente pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Constituţie şi de legile în vigoare;

- Unitățile şi subdiviziunile administrativ-teritoriale care din resursele financiare de care dispun nu îşi pot asigura sumele necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege pot retransmite Guvernului competenţele transmise în procesul de descentralizare fără resursele financiare suficiente exercitării acestora;

- Asigurarea transparenţei sumelor alocate bugetelor locale prin cuprinderea în Legea bugetului de stat pe anul 2021 a anexei “Sume alocate din impozitul pe venit şi din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale în anul 2021 pe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale”, asemănătoare anexei de la Legea bugetului de stat pe anul 2018.
 

Pentru evitatea repetării unei alocării discreţionare, asemănătoare celor din anii trecuţi, prin care legile bugetului de stat au defavorizat oraşelor mici şi mijlocii, solicităm Executivului ca pe langă măsurile stabilite, de curând, în acord cu Asociația Municipiilor din România, privind:

- alocarea de la bugetul de stat a 90 % din sumele necesare pentru asigurarea drepturilor pentru protecţie a copilului, a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav și a indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti și județelor,

- alocarea de la bugetul de stat a sumelor necesare asigurării cuantumului minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat, cu frecvență, care se vor acorda în anul școlar 2020-2021, potrivit Hotărârii de Guvern nr. 1064/2020,

- alocarea lunară din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale a unei cote de 65% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe ale căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit,
la elaborarea Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2021, să aibă în vedere urmăroarele măsuri propuse de Asociația Oraşelor din România:

1. Pentru protejarea „unităţilor administrativ-teritoriale cu o situaţie mai grea din punct de vedere financiar (...) destinate să corecteze efectele repartiţiei inegale a resurselor potențiale de finanţare, precum şi a sarcinilor fiscale care le incumbă” (text din Carta europeană a autonomiei locale), astfel încât – în procesul de echilibrare a bugetelor locale ale comunelor, orașelor şi municipiilor, pentru anul 2021 – să fie folosit acelaşi mecanism de alocare de sume din cote şi din TVA prevăzut de Legea 5/2020, cu precizarea că pentru acest an “sumele provenite din cote şi din TVA să nu fie mai mici de 950 lei/locuitor/an şi nici mai mici de 2.000 mii lei/comună/an, 6.000 mii lei/oraş /an, 12.000 mii lei/oraş/an”.

2. Alocarea pentru unitățile administrativ-teritoriale care organizează şi asigură funcţionarea unor servicii publice de diversitate, mărime şi complexitate sporite, care deservesc, pe lângă locuitorii acestor UAT-uri şi locuitorii din comunele învecinate  – licee; unităţi medicale (spitale / secţii externe ale unor spitale judeţene / centre de permanenţă); servicii de evidenţă informatizată a persoanei; creşe; centre permanente pentru persoane în varstă şi alte servicii sociale; poliţie locală ş.a. – a unor sume suplimentare între 200 şi 300 lei/locuitor/an, în funcţie de numărul categoriilor de servicii pe care le finanţează/cofinanţează.
PRECIZĂRI:
Mai mult de o treime din populaţia României (peste 7 milioane de cetăţeni) beneficiază de serviciile publice pe care oraşele le organizează, finanţează/cofinanţează şi gestionează, beneficiarii fiind – în mod egal – locuitorii oraşelor şi comunelor învecinate.

Dintre toate unităţile administrativ teritoriale ale căror locuitori beneficiază de aceste servicii publice, doar oraşele susţin – din bugetele proprii – efortul financiar necesar funcţionării acestora.
Siguranţa pacienţilor din spitalele şi a elevilor din liceele pe care primarii şi consiliile locale din unitățile administrativ-teritoriale cu statut de oraș le administrează, cât şi calitatea tuturor serviciilor publice prestate nu pot fi asigurate fără o finanţare suficientă care să asigure îndeplinirea atribuţiilor pe care autorităţile administraţiei publice locale le au.

3. Cuprinderea în Legea bugetului de stat pe anul 2021 a sumelor necesare punerii în aplicare a prevederilor OUG nr. 156/2020 privind unele măsuri pentru susținerea dezvoltării teritoriale a localităților urbane și rurale din România cu finanțare din fonduri externe nerambursabile – în fapt, asigurarea sumelor necesare cofinanţării cheltuielilor eligibile şi a celor neeligibile pentru proiectele cu finanţare din fonduri nerambursabile.

4. Corelarea limitelor anuale privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează să fie contractate cu limitele anuale privind finanţările rambursabile care pot fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, ţinând cont de următoarele propuneri:
PRECIZĂRI:
- suplimentarea limitelor anuale privind finanţările rambursabile care pot fi contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale cu suma de 1.000 milioane lei, pentru fiecare dintre anii 2021,2022 si 2023;

- suplimentarea limitelor anuale privind tragerile din finanţările rambursabile contractate sau care urmează să fie contractate de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale cu suma de 2.000 milioane lei, pentru fiecare dintre anii 2021, 2022 si 2023.


În speranţa unui dialog cât mai bun cu toţi partenerii, pentru rezolvarea rapidă şi pe cale de parteneriat, știut fiind că dispunem de o expertiză care trebuie să fie luată în seamă și pe care o vom folosi pentru a răspunde pozitiv ori de câte ori vom fi solicitați, folosind bunele practici ale activităţilor de administraţie publică din oraşe, Asociaţia Oraşelor din România doreşte să contribuie la rezolvarea problemelor privind continuarea reformei în administraţia publică, bazată pe creşterea autonomiei colectivităţilor locale, descentralizare, subsidiaritate şi eficientizare a administraţiei publice locale.

Vizualizări: 103

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: