Politică

Banii partidelor ajung de fapt la presă

Partidele alocă foarte mulți bani pentru vizibilitate. De exemplu, anul trecut 60 de milioane de lei au mers în promovarea formațiunilor politice. Cei mai mulți bani ar fi dat PSD.

Potrivit unor informații Europa Liberă, PSD a utilizat aproape 40 de milioane de lei (8 milioane de euro), PNL aproape 19 milioane de lei (3.8 milioane de euro), iar USR 1 milion de lei (200.000 de euro).

Contractele nu sunt încheiate întotdeauna direct între conducerea PSD și PNL cu firma care deține respectivul site. În afacere, ca intermediar, apare o Agenție de publicitate. Procedura nu este ilegală și nu ar exista vreo problemă, dacă partidele nu s-ar ascunde în spatele acestor contracte cu agențiile, mai arată Europa Liberă.

Conform sursei citate, site-urile antena3.ro, digi24.ro, realitateaplus.ro, rtv.ro, b1tv.ro, hotnews.ro, dcnews.ro, stiripesurse.ro, newsweek.ro au încasat bani publici de la PNL sau PSD. ”Plățile s-au făcut, uneori, prin intermediul unor agenții, iar contractele sunt confidențiale”.

PSD și PNL au aruncat în piață peste 10 milioane de euro pentru presă și propagandă, în primele șapte luni din 2022, potrivit datelor consultate de Europa Liberă. Banii vin direct de la bugetul de stat, iar marile partide îi folosesc pentru a cumpăra articole pozitive. Conducerile ambelor formațiuni refuză, în mod oficial, să dezvăluie spre ce site-uri se duc banii publici.



Sumele au crescut de la an la an, iar fenomenul devine unul periculos pentru democrație, avertizează experții consultați de Europa Liberă. Publicul nu este informat dacă citește o știre plătită de partid sau un produs jurnalistic.

Europa Liberă reface traseul banilor publici plătiți de partide către diferite site-uri pentru a-și promova imaginea.

În primul pas, partidele votează anual Legea bugetului de stat. Subvenția încasată de partide face parte din lege, iar ea se menține în ultimii ani la aproximativ 50 de milioane de euro. Sumele mari ajung la PSD și PNL, partidele care au cei mai mulți parlamentari și aleși locali.

Banii publici sunt apoi direcționați de partide către diferite site-uri. Conform legii, formațiunile politice nu au voie să cumpere spațiu editorial la televiziuni în afara campaniilor electorale. PNL și PSD au contracte, însă, cu site-urile televiziunilor.

Vizualizări: 64

Trimite pe WhatsApp

Alte articole din Politică:

Citește și: